Książka, bez której nie da się konstruktywnie budować przewagi konkurencyjnej firmy.
Jeśli zadajesz sobie pytania: Jak tworzyć i komunikować klientom przełomowe rozwiązania? Jak efektywnie budować wartość produktu? Co dla twojej firmy stanowi rynek? Lub: Jak wykorzystać posiadane zasoby do osiągnięcia trwałej przewagi konkurencyjnej firmy i dobrze na tym zarabiać? Bezwzględnie musisz tą książkę mieć na półce i wracać do niej każdego dnia.
To nie przypadek, że ta powieść biznesowa już od ponad 25 lat miliony ludzi na całym świecie szokuje prostotą wyrazu, zadziwia skutecznością działania i inspiruje twórczym podejściem do rozwiązywania mniej lub bardziej poważnych problemów. Zarówno tych natury biznesowej jak i tych z życia wziętych.
W drugiej odsłonie powieści z gatunku TOC, Goldratt przenosi głównego bohatera pierwszej części CEL I na łono korporacyjnej bezwzględności. Alex Rogo staje tym razem przed życiowym dylematem; ratować siebie z tonącego okrętu, za którego sterem od kilku lat stoi, czy wbrew logice i presji rodziny znaleźć bardziej wymagające rozwiązanie w celu ocalenia karier zawodowych swoich 3 dyrektorów, którzy lokalnie zarządzają podlegającym mu dobrem korporacyjnym.
Znając ciążące na nim konsekwencje, Alex przystępuje do metodycznej analizy logicznej problemów w każdym ze swoich trzech zakładów produkcyjnych. Z pomocą przychodzą mu narzędzia myślowe Jonasza, których zastosowanie stopniowo odsłania przed nim źródła konfliktów, przyczyny bieżących zagrożeń aż w końcu szanse realnych rozwiązań. Narzędzia myślowe TOC skutecznie pomagają kadrze zarządzającej podległymi fabrykami zidentyfikować i eliminować problemy na etapie ich powstawania. Dzięki narzędziom myślowym, kolejno udaje się stworzyć wzorcowy model dystrybucyjny, eliminujący przy tym ciążące koszty zapasów, nieterminowość dostaw oraz niedobory towarów u klienta. Wychodząc od właściwej oceny potrzeb rynku pokonują problemy z synchronizacją, sezonowością sprzedaży i przepływem gotówki.
Problemy napotykane w każdym z Zakładów są skrajnie odmienne, jednak za sprawą uniwersalnych narzędzi Teorii Ograniczeń udaje się dopasować spójne metody, bazujące na zdroworozsądkowych założeniach. Goldratt pokazuje jak w prosty sposób wykorzystać istniejące zasoby i potencjał organizacji w celu wypracowania ponadprzeciętnych efektów biznesowych każdej firmy. CEL II to jednocześnie doskonały podręcznik skutecznej sprzedaży i bezkonkurencyjnego marketingu. Uczy jak dzięki lepszemu zrozumieniu potrzeb klienta można z niepozornej firmy w niedługim czasie i bez nakładów inwestycyjnych uczynić lidera w swojej branży. CEL II to też w końcu innowacyjny przewodnik zarządzania. Zarządzania: firmą, sprzedażą i zasobami ludzi. Koncentracja i logiczna konsekwencja działania w postaci narzędzi myślowych Jonasza to sposób na ukierunkowanie wysiłków na kluczowe przyczyny, których wspólnym celem jest rozwiązanie problemu firmy oraz zarabianie pieniędzy teraz i w przyszłości.
Podobnie jak w innych powieściach Goldratt’a, tak i CEL II wyraźnie akcentuje myśl przewodnią autora, dla którego rozwiązaniem nigdy nie było poszukiwanie kompromisów. Również tutaj w mistrzowsko przedstawionych case’ach Goldratt rozprawia się z nieuzasadnionym poszukiwaniem lokalnych optimów i błędnym zawierzaniem tradycyjnej rachunkowości.
To nie przypadek, że CEL II po przeczytaniu dla wielu staje się nową biblią zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem na globalnym rynku. Tej książki nie można przeczytać. Ją warto studiować.
Daniel W. Ryczek
Rekomendacja TOC+:
- TOC+Jonah – Zaawansowane Warsztaty z Narzędzi Myślowych TOC, Zwieńczone Certyfikatem Kursu Jonasza wydanym przez TOCICO
- TOC+Sales – Zaawansowane Warsztaty ze Sprzedaży, Zarządzania Sprzedażą oraz Przebudowy
- TOC+Mafia Offer – Zaawansowane Strategiczne Warsztaty dla Firm z Budowy Oferty Nie do Odrzucenia